Eksperyment dla każdego - pokaz doświadczeń biologicznych

OPIEKUN: mgr Marzena Gąsior
KONSULTACJA INFORMATYCZNA I BIOLOGICZNA: mgr Marzena Gąsior


SKŁAD GRUPY PROJEKTOWEJ:

  1. Aniołek Klaudia (IIId)
  2. Damps Marta (IIId)
  3. Gaj Karolina (IIId)
  4. Poznańska Weronika (IIc)
  5. Sornek Mateusz (IIb)
  6. Maziarczyk Radosław (II b)
  7. Lichota Klaudia (IIIb)
  8. Łazuka Anna (IIIb)
  9. Klimkowska Natalia (IIIc)
  10. Kozak Dawid (IIIc)
  11. Żurek Małgorzata (IIIc)
  12. Wilczek Karolina (IIa)
  13. Perdian Jacek (IIa)
ZADANIA
UWAGI
ODPOWIEDZIALNI
TERMIN
podział na cztery 3-4 osobowe zespoły
każdy zespół rozdziela role dla poszczególnych członków: np. szef, komputerowiec, zbieracz informacji lub inne…
każdy z członków grupy
do 28.10.2011
przygotowanie "banku doświadczeń"
- należy wyszukać pomysły na przeprowadzenie doświadczeń biologicznych korzystając z dostępnej literatury (książki, podręczniki, strony internetowe)
- opisy należy publikować na blogu – doświadczenia nie mogą się powtarzać - każda osoba, która publikuje, musi sprawdzić, czy jej doświadczenie nie zostało już wcześniej zgłoszone przez inny zespół – w takim przypadku  musi zgłosić inne doświadczenie (kto pierwszy, ten lepszy)

wszyscy (praca w czterech 3-4osobowych zespołach)
każdy zespół zgłasza co najmniej pięć doświadczeń (tytuł, problem badawczy, przebieg, materiały)
do 18.11.2011
wybór 10 doświadczeń z przygotowanego „banku”
doświadczenia muszą być tak dobrane, aby możliwe było przeprowadzenie ich kilkakrotnie w krótkim czasie (najlepiej, jeśli będą je mogli wykonać zwiedzający pod kierunkiem autorów lub, aby efekty wcześniej prowadzonych doświadczeń były możliwe do ciekawej prezentacji)
każdy z członków grupy
21.11.2011
godz. 15.10
zaplanowanie doświadczeń, opis
przygotowanie materiałów, instrukcji, kart pracy
zbieracze materiałów
28.11.2011
przeprowadzanie doświadczeń
podczas zajęć koła biologicznego – kolejno każdy zespół przeprowadza zaplanowane doświadczenia, prowadzona jest dokumentacja (karty pracy, fotografie, filmy)
każdy z członków grupy
każdy wtorek godz. 15.10; od początku grudnia
przygotowanie do prezentacji podczas dnia otwartego -
dopracowanie szczegółów, przećwiczenie wybranych doświadczeń, przygotowanie materiałów niezbędnych do pokazów w sali biologicznej
każdy z członków grupy
do 3.04.2012
prezentacja
udział w „dniu otwartym”
każdy z członków grupy
kwiecień 2012
dokumentowanie przebiegu projektu
przygotowanie dokumentacji fotograficznej i /lub filmowej z każdego etapu, zamieszczenie jej na stronie internetowej szkoły wraz z raportami z przeprowadzonych doświadczeń
komputerowcy
na bieżąco
podsumowanie projektu
Ocena doświadczeń:
- prezentowanych przez siebie,
- prezentowanych przez inne grupy.
każdy z członków grupy
Kwiecień
2012
 


      14 komentarzy:

      1. Nasza grupa projektowa została podzielona na cztery grupy:
        1.Lichota Klaudia
        Wilczek Karolina
        Łazuka Anna
        2.Aniołek Klaudia
        Gaj Karolina
        Damps Marta
        3.Perdian Jacek
        Sornek Mateusz
        Maziarczyk Radosław
        4.Kozak Dawid
        Klimkowa Natalia
        Poznańska Weronika
        Żurek Małgorzata
        Role na poszczególnych członków grup zostaną podane w najbliższym czasie :)

        OdpowiedzUsuń
      2. Role na poszczególnych członków grup:
        SZEF: Maziarczyk Radosław
        ZASTĘPCA SZEFA: Łazuka Anna
        INFORMATYK: Perdian Jacek
        ZASTĘPCA INFORMATYKA: Sornek Mateusz
        FOTOGRAF: Lichota Klaudia
        KOMENTATOR: Wilczek Karolina
        ZBIERACZE INFORMACJI: Aniołek Klaudia, Gaj Karolina, Damps Marta, Kozak Dawid
        ZBIERACZE MATERIAŁÓW: Żurek Małgorzata, Poznańska Weronika, Klimkowa Natalia .

        OdpowiedzUsuń
      3. Termin mija, czekam na pomysły doświadczeń

        OdpowiedzUsuń
      4. Spis doświadczeń grupy pierwszej:
        -wykrywanie skrobi za pomocą jodyny
        -wykrywanie dwutlenku węgla w wydychanym powietrzu
        -obuoczna rywalizacja oczu
        -wpływ wilgotności na transpirację(czynne parowanie wody z nadziemnych części roślin)
        -znaczenie białek w budowie kości. :)

        OdpowiedzUsuń
      5. Natalia Klimkowska
        -wpływ soli na giętkość soli
        -wpływ światła na rozwój roślin
        -wpływ uzależnień na zdrowie człowieka
        -wpływ witamin na organizm

        OdpowiedzUsuń
      6. Natalia Klimkowska22 listopada 2011 14:37

        -wpływ soli na giętkość kości
        -wpływ światła na rozwój rosliń
        -wpływ witamin na organizm - -wpływ uzależnień na zdrowie człowieka

        OdpowiedzUsuń
      7. Jacek Pedian

        Doświadczenia:
        Wykrywanie tłuszczów za pomocą odczynnika Sudan III,
        Badanie właściwości enzymów na przykładzie katalazy,
        Przedstawienie oddychania za pomocą jajka,
        Samozapłon,
        Wykrywanie glukozy i białka odczynnikiem haynesa

        OdpowiedzUsuń
      8. No, to coś już mamy - została jeszcze jedna grupa. Proponuję spotkanie w najbliższy poniedziałek godz. 15.10 - omówimy te wasze propozycje i wybierzecie te, które będziemy potem realizować.

        A więc przygotujcie na poniedziałek jakieś opisy tych doświadczeń, przemyślcie je tak, abyście umieli innym wytłumaczyć na czym będą polegały.

        OdpowiedzUsuń
      9. Natalia, jak ty chcesz doświadczalnie badać wpływ uzależnień na zdrowie człowieka? I to podczas dnia otwartego:-)...

        OdpowiedzUsuń
      10. Dawid Kozak
        To doświadczenie jest przykładem wodnego roztworu w wodzi inaczej rozpuszczalnik.
        Wlej do dwóch szkłanek zimnej wody a do 1 gorącej do jednej zimnej wsyp 2 łyżki cukru pudru , do 2 gorącej wsyp 2 łyżki zwykłego cukru , a do 3 szklanki zimnej wsyp dwie łyżki cukru pudru
        Przepraszam ,ale nie mialem komputera (naprawa) :(

        OdpowiedzUsuń
      11. 20.12.2011 - Spotkanie grupy: "Eksperyment dla każdego - pokaz doświadczeń biologicznych".
        Na spotkaniu omówiliśmy dwa doświadczenia, które mamy zamiar zaprezentować na dniach otwartych naszej szkoły.
        1. Doświadczenie wykonał Dawid Kozak.
        Temat: Wpływ światła na wzrost roślin (na przykładzie kopru kozackiego).
        Problem badawczy: Czy światło ma wpływ na wzrost kopru ?
        Hipoteza: Światło ma duży wpływ na wzrost roślin.
        Materiały: dwa talerze, wata, woda, doniczki, ziemia, nasiona kopru kozackiego.
        Przebieg: Na spodeczki dałem watę, wodę i nasiona(pół paczki). Postawiłem je w tym samym miejscu. Po dwóch dniach watę przełożyłem do ziemi, która znajdowała się w doniczce. Jedną doniczkę zamieściłem w szafce, a drugą w oświetlonym miejscu, na szafce. Po jednym tygodniu nasiona zaczęły kiełkować, nasiona znajdujące się w doniczce na szafce pierwsze wykiełkowały. Nasiona w doniczce, która znajdowała się w szafie zaczęły kiełkować w czasie półtora tygodnia(całe doświadczenie trwało 3 tygodnie).
        Wyniki: roślina w miejscu oświetlonym miała zdrowy kolor, więcej listków, a roślina w szafce nie była tego samego wzrostu co roślina z oświetlonego miejsca, ale wyglądała nędznie. Jej barwa nie była taka wyrazista.
        Wniosek: Światło ma wpływ na wzrost roślin.
        2.Doświadczenie wykonały Anna Łazuka i Klaudia Lichota.
        Temat: Badanie zawartości skrobi za pomocą jodyny.
        Problem badawczy: W jakich wybranych produktach znajduje się skrobia?
        Hipoteza: Skrobia znajduje się w ziemniaku i ogórku.
        Materiały: jabłko, ziemniak, ogórek, jodyna, nóż.
        Przebieg: Umieszczamy kroplę jodyny na badanych substancjach i obserwujemy kolor.
        Wyniki: Jodyna zmienia się na kolor ciemnogranatowy w obecności skrobi.
        Wniosek: Ziemniak zamienił się na ciemnogranatowy, co świadczy o tym, że jest u nich skrobia. Pozostał produkty nie zawierają skrobi, ponieważ ich kolor się nie zmienił.

        To by było na tyle, następne spotkanie odbędzie się już w nowym roku - 3 styczeń :)

        OdpowiedzUsuń
      12. Jacek Perdian
        Dzisiaj wykonaliśmy dwa doświadczenia.
        Doświadczenie 1:
        Wykrywanie cukrów prostych za pomocą odczynnika Fehlinga
        Doświadczenie 2:
        Zobrazowanie działania płuc na przykładzie jajka.
        Doświadczenie 2 było o wiele ciekawsze niż dośw. 1
        Dzisiejsze doświadczenia były ciekawe i wyszły w połowie dobrze. :D

        OdpowiedzUsuń
      13. Radek Maziarczyk
        Doświadczenia:
        1. Wykrywanie witaminy C;
        2. Badanie wpływu na ruch cytoplazmy w komórkach

        OdpowiedzUsuń
      14. Ustaliliśmy już kto robi jakie doświadczenia w czasie dnia otwartego.
        Grupa 1 - wykrywanie skrobi za pomocą jodyny, znaczenie białek w budowie kości, wykrywanie dwutlenku węgla w wydychanym powietrzu .
        Jacek Perdian - Przedstawienie oddychania za pomocą jajka .
        Dawid Kozak - wpływ światła na rozwój roślin .
        Reszta osób nie podała żadnych doświadczeń.

        OdpowiedzUsuń