KONSULTACJA INFORMATYCZNA I BIOLOGICZNA: mgr Marzena Gąsior
SKŁAD GRUPY PROJEKTOWEJ:
- Aniołek Klaudia (IIId)
- Damps Marta (IIId)
- Gaj Karolina (IIId)
- Poznańska Weronika (IIc)
- Sornek Mateusz (IIb)
- Maziarczyk Radosław (II b)
- Lichota Klaudia (IIIb)
- Łazuka Anna (IIIb)
- Klimkowska Natalia (IIIc)
- Kozak Dawid (IIIc)
- Żurek Małgorzata (IIIc)
- Wilczek Karolina (IIa)
- Perdian Jacek (IIa)
ZADANIA
|
UWAGI
|
ODPOWIEDZIALNI
|
TERMIN
|
podział na cztery 3-4 osobowe zespoły
|
każdy
zespół rozdziela role dla poszczególnych członków: np. szef, komputerowiec,
zbieracz informacji lub inne…
|
każdy
z członków grupy
|
do
28.10.2011
|
przygotowanie "banku doświadczeń"
|
- należy
wyszukać pomysły na przeprowadzenie doświadczeń biologicznych korzystając z
dostępnej literatury (książki, podręczniki, strony internetowe)
- opisy
należy publikować na blogu – doświadczenia nie mogą się powtarzać - każda
osoba, która publikuje, musi sprawdzić, czy jej doświadczenie nie zostało już
wcześniej zgłoszone przez inny zespół – w takim przypadku musi zgłosić inne doświadczenie (kto
pierwszy, ten lepszy)
|
wszyscy
(praca w czterech 3-4osobowych zespołach)
każdy zespół
zgłasza co najmniej pięć doświadczeń (tytuł, problem badawczy, przebieg,
materiały)
|
do 18.11.2011
|
wybór 10 doświadczeń z przygotowanego „banku”
|
doświadczenia
muszą być tak dobrane, aby możliwe było przeprowadzenie ich kilkakrotnie w
krótkim czasie (najlepiej, jeśli będą je mogli wykonać zwiedzający pod
kierunkiem autorów lub, aby efekty wcześniej prowadzonych doświadczeń były
możliwe do ciekawej prezentacji)
|
każdy
z członków grupy
|
21.11.2011
godz. 15.10
|
zaplanowanie doświadczeń, opis
|
przygotowanie
materiałów, instrukcji, kart pracy
|
zbieracze
materiałów
|
28.11.2011
|
przeprowadzanie doświadczeń
|
podczas
zajęć koła biologicznego – kolejno każdy zespół przeprowadza zaplanowane
doświadczenia, prowadzona jest dokumentacja (karty pracy, fotografie, filmy)
|
każdy
z członków grupy
|
każdy
wtorek godz. 15.10; od początku grudnia
|
przygotowanie do prezentacji podczas dnia otwartego
-
|
dopracowanie
szczegółów, przećwiczenie wybranych doświadczeń, przygotowanie materiałów
niezbędnych do pokazów w sali biologicznej
|
każdy
z członków grupy
|
do
3.04.2012
|
prezentacja
|
udział w
„dniu otwartym”
|
każdy z członków grupy
|
kwiecień
2012
|
dokumentowanie przebiegu projektu
|
przygotowanie
dokumentacji fotograficznej i /lub filmowej z każdego etapu, zamieszczenie
jej na stronie internetowej szkoły wraz z raportami z przeprowadzonych
doświadczeń
|
komputerowcy
|
na bieżąco
|
podsumowanie projektu
|
Ocena
doświadczeń:
-
prezentowanych przez siebie,
-
prezentowanych przez inne grupy.
|
każdy z
członków grupy
|
Kwiecień
2012
|
Nasza grupa projektowa została podzielona na cztery grupy:
OdpowiedzUsuń1.Lichota Klaudia
Wilczek Karolina
Łazuka Anna
2.Aniołek Klaudia
Gaj Karolina
Damps Marta
3.Perdian Jacek
Sornek Mateusz
Maziarczyk Radosław
4.Kozak Dawid
Klimkowa Natalia
Poznańska Weronika
Żurek Małgorzata
Role na poszczególnych członków grup zostaną podane w najbliższym czasie :)
Role na poszczególnych członków grup:
OdpowiedzUsuńSZEF: Maziarczyk Radosław
ZASTĘPCA SZEFA: Łazuka Anna
INFORMATYK: Perdian Jacek
ZASTĘPCA INFORMATYKA: Sornek Mateusz
FOTOGRAF: Lichota Klaudia
KOMENTATOR: Wilczek Karolina
ZBIERACZE INFORMACJI: Aniołek Klaudia, Gaj Karolina, Damps Marta, Kozak Dawid
ZBIERACZE MATERIAŁÓW: Żurek Małgorzata, Poznańska Weronika, Klimkowa Natalia .
Termin mija, czekam na pomysły doświadczeń
OdpowiedzUsuńSpis doświadczeń grupy pierwszej:
OdpowiedzUsuń-wykrywanie skrobi za pomocą jodyny
-wykrywanie dwutlenku węgla w wydychanym powietrzu
-obuoczna rywalizacja oczu
-wpływ wilgotności na transpirację(czynne parowanie wody z nadziemnych części roślin)
-znaczenie białek w budowie kości. :)
Natalia Klimkowska
OdpowiedzUsuń-wpływ soli na giętkość soli
-wpływ światła na rozwój roślin
-wpływ uzależnień na zdrowie człowieka
-wpływ witamin na organizm
-wpływ soli na giętkość kości
OdpowiedzUsuń-wpływ światła na rozwój rosliń
-wpływ witamin na organizm - -wpływ uzależnień na zdrowie człowieka
Jacek Pedian
OdpowiedzUsuńDoświadczenia:
Wykrywanie tłuszczów za pomocą odczynnika Sudan III,
Badanie właściwości enzymów na przykładzie katalazy,
Przedstawienie oddychania za pomocą jajka,
Samozapłon,
Wykrywanie glukozy i białka odczynnikiem haynesa
No, to coś już mamy - została jeszcze jedna grupa. Proponuję spotkanie w najbliższy poniedziałek godz. 15.10 - omówimy te wasze propozycje i wybierzecie te, które będziemy potem realizować.
OdpowiedzUsuńA więc przygotujcie na poniedziałek jakieś opisy tych doświadczeń, przemyślcie je tak, abyście umieli innym wytłumaczyć na czym będą polegały.
Natalia, jak ty chcesz doświadczalnie badać wpływ uzależnień na zdrowie człowieka? I to podczas dnia otwartego:-)...
OdpowiedzUsuńDawid Kozak
OdpowiedzUsuńTo doświadczenie jest przykładem wodnego roztworu w wodzi inaczej rozpuszczalnik.
Wlej do dwóch szkłanek zimnej wody a do 1 gorącej do jednej zimnej wsyp 2 łyżki cukru pudru , do 2 gorącej wsyp 2 łyżki zwykłego cukru , a do 3 szklanki zimnej wsyp dwie łyżki cukru pudru
Przepraszam ,ale nie mialem komputera (naprawa) :(
20.12.2011 - Spotkanie grupy: "Eksperyment dla każdego - pokaz doświadczeń biologicznych".
OdpowiedzUsuńNa spotkaniu omówiliśmy dwa doświadczenia, które mamy zamiar zaprezentować na dniach otwartych naszej szkoły.
1. Doświadczenie wykonał Dawid Kozak.
Temat: Wpływ światła na wzrost roślin (na przykładzie kopru kozackiego).
Problem badawczy: Czy światło ma wpływ na wzrost kopru ?
Hipoteza: Światło ma duży wpływ na wzrost roślin.
Materiały: dwa talerze, wata, woda, doniczki, ziemia, nasiona kopru kozackiego.
Przebieg: Na spodeczki dałem watę, wodę i nasiona(pół paczki). Postawiłem je w tym samym miejscu. Po dwóch dniach watę przełożyłem do ziemi, która znajdowała się w doniczce. Jedną doniczkę zamieściłem w szafce, a drugą w oświetlonym miejscu, na szafce. Po jednym tygodniu nasiona zaczęły kiełkować, nasiona znajdujące się w doniczce na szafce pierwsze wykiełkowały. Nasiona w doniczce, która znajdowała się w szafie zaczęły kiełkować w czasie półtora tygodnia(całe doświadczenie trwało 3 tygodnie).
Wyniki: roślina w miejscu oświetlonym miała zdrowy kolor, więcej listków, a roślina w szafce nie była tego samego wzrostu co roślina z oświetlonego miejsca, ale wyglądała nędznie. Jej barwa nie była taka wyrazista.
Wniosek: Światło ma wpływ na wzrost roślin.
2.Doświadczenie wykonały Anna Łazuka i Klaudia Lichota.
Temat: Badanie zawartości skrobi za pomocą jodyny.
Problem badawczy: W jakich wybranych produktach znajduje się skrobia?
Hipoteza: Skrobia znajduje się w ziemniaku i ogórku.
Materiały: jabłko, ziemniak, ogórek, jodyna, nóż.
Przebieg: Umieszczamy kroplę jodyny na badanych substancjach i obserwujemy kolor.
Wyniki: Jodyna zmienia się na kolor ciemnogranatowy w obecności skrobi.
Wniosek: Ziemniak zamienił się na ciemnogranatowy, co świadczy o tym, że jest u nich skrobia. Pozostał produkty nie zawierają skrobi, ponieważ ich kolor się nie zmienił.
To by było na tyle, następne spotkanie odbędzie się już w nowym roku - 3 styczeń :)
Jacek Perdian
OdpowiedzUsuńDzisiaj wykonaliśmy dwa doświadczenia.
Doświadczenie 1:
Wykrywanie cukrów prostych za pomocą odczynnika Fehlinga
Doświadczenie 2:
Zobrazowanie działania płuc na przykładzie jajka.
Doświadczenie 2 było o wiele ciekawsze niż dośw. 1
Dzisiejsze doświadczenia były ciekawe i wyszły w połowie dobrze. :D
Radek Maziarczyk
OdpowiedzUsuńDoświadczenia:
1. Wykrywanie witaminy C;
2. Badanie wpływu na ruch cytoplazmy w komórkach
Ustaliliśmy już kto robi jakie doświadczenia w czasie dnia otwartego.
OdpowiedzUsuńGrupa 1 - wykrywanie skrobi za pomocą jodyny, znaczenie białek w budowie kości, wykrywanie dwutlenku węgla w wydychanym powietrzu .
Jacek Perdian - Przedstawienie oddychania za pomocą jajka .
Dawid Kozak - wpływ światła na rozwój roślin .
Reszta osób nie podała żadnych doświadczeń.